De Katrol Rotterdam heeft de L-factor

Op woensdag 25 november is bekendgemaakt dat het project Heijplaat Studieondersteuning van De Katrol Rotterdam de L-FACTOR heeft gewonnen. De initiatiefneemster Sandra Pardoel kreeg een cheque ter waarde van € 10.000,- uit handen van prof.dr. Fons van Wieringen, voorzitter van de Onderwijsraad. De prijsuitreiking vond plaats in het Centraal Museum, Agnietenstraat 3 in Utrecht.

Studenten geven via de Stichting De Katrol gratis studieondersteuning aan jonge leerlingen uit achterstandsgezinnen in Rotterdam. De studenten nemen de rol op zich van leraar. De methode van De Katrol brengt het leren bij de leerlingen in een achterstandssituatie thuis. Volgens juryvoorzitter Hadassah de Boer zit de bevlogenheid diep verankerd in dit project, dat doeltreffend is opgezet, uitstraling heeft en navolging verdient.

Overigens verdienen alle genomineerde projecten, en de overige inzendingen voor de L-FACTOR, aandacht en navolging, zo meent de jury. Onderwijsinstellingen kunnen uit de inzendingen inspiratie putten voor de verdere ontwikkeling van onderwijsvormen waarbij leerlingen en studenten bijdragen aan het leren van andere leerlingen en studenten.

De volledige tekst van het juryrapport wordt als bijlage met dit bericht meegestuurd.

De L-FACTOR: lesnemer wordt lesgever

In 2009 bestaat de Onderwijsraad 90 jaar. In het kader van dit lustrum organiseert de Onderwijsraad de L-FACTOR. De 3,7 miljoen leerlingen en studenten kunnen inderdaad meer voor elkaar betekenen. Er zijn veel leerlingen en studenten die hun tijd en talent inzetten voor andere leerlingen en studenten. De raad heeft bijna 200 projecten bekeken op deze L-FACTOR. De projecten laten zien dat onderwijs leeft, niet alleen bij leraren maar ook bij leerlingen en studenten die anderen helpen bij het leren. Het project dat daar het best in slaagt verdient de L-FACTOR.

Nominaties

De genomineerde projecten in volgorde van aanmelding gerangschikt:

1. Heijplaat Studieondersteuning
  2. De Sapfabriek
  3. Kunstexpress Maatjesproject
  4. Een stap in het onbekende
  5. Schaaktraining
  6. De digitale topschool
  7. Duostages wetenschap en techniek

Op 9 en 10 november maakte de jury een tour per bus langs de genomineerden om presentaties van de projecten te bekijken en te bepalen wie de prijs zou winnen. Op www.onderwijsraad.nl is een beeldverslag van de bustour te vinden en zijn de presentaties te bekijken. Daarnaast is op de site een clip te zien waarin juryvoorzitter Hadassah de Boer de winnaar bekendmaakt.

De jury

De jury stond onder voorzitterschap van presentatrice Hadassah de Boer en bestond verder uit Jean Pierre de Bont (Leraar van het Jaar 2008, voortgezet onderwijs), Geert ten Dam (vice-voorzitter Onderwijsraad), Martijn Lakemeier (scholier en hoofdrolspeler Oorlogswinter) en Laura Maasry (student Bouwkunde TU Delft). Jurysecretaris was Roderick Hageman (Verstegen & Stigter culturele projecten).

90 jaar Onderwijsraad

De raad heeft zijn 90-jarig bestaan op een bescheiden en voor het onderwijs zinvolle wijze willen vieren. Hij heeft een prijsvraag uitgeschreven naar activiteiten van scholen waarbij leerlingen en studenten de rol opnemen van docenten, bijvoorbeeld vmbo-leerlingen die voorlezen bij de kinderopvang, of hogeschoolstudenten die leerlingen in het voortgezet onderwijs bijstaan.

Over de Onderwijsraad

De Onderwijsraad is een onafhankelijk adviescollege, opgericht in 1919. De raad adviseert de ministers van OCW en LNV, gevraagd en ongevraagd, over onderwijsbeleid en onderwijswetgeving. Ook de Eerste en Tweede Kamer en – in speciale gevallen – gemeenten kunnen een beroep doen op de Onderwijsraad. De raad bestaat uit twaalf leden onder meer uit onderwijs, wetenschap en openbaar bestuur, en staat onder voorzitterschap van prof. dr. Fons van Wieringen.

Download het persbericht (pdf, 49,88kB)