Onderwijsdialoog over vrijheid van onderwijs

Wat is de betekenis van artikel 23 in onze tijd? Wat houdt de vrijheid van onderwijs in en waar leidt die vrijheid toe? Hoe verhoudt die vrijheid zich tot de zorg van de overheid voor het onderwijs? Op maandag 9 december organiseert de Onderwijsraad in Culemborg een Onderwijsdialoog over dit thema.

Uitnodiging dialoog

Al ruim 100 jaar zorgt artikel 23 van de Grondwet ervoor dat we in Nederland vrijheid van onderwijs hebben en dat de overheid zorg draagt voor het onderwijs. De Onderwijsraad verkent op dit moment welke betekenis de vrijheid van onderwijs heeft of zou moeten hebben in deze tijd. De verkenning van de raad verschijnt in het voorjaar van 2020. Ter voorbereiding van die verkenning gaat de Onderwijsraad graag met u in gesprek.

Programma

15.30  Inloop met koffie en thee
16.00 - 17.20

 Plenair gedeelte met onder andere:

  • een inleiding van Edith Hooge, voorzitter van de Onderwijsraad;
  • een bijdrage van leerlingen van het Koningin Wilhelmina College;
  • en voordrachten door en een panelgesprek met drie essayisten: Stine Jensen, Rosanne Hertzberger en Lotfi El Hamidi.
17.30  - 19.00

Dialoog in deelsessies over zeven verschillende thema’s:

  1. Wie mag bepalen wat kwaliteit is?
  2. Vrijheid om te innoveren
  3. Vrijheid en overheidszorg rondom burgerschapsonderwijs
  4. De vrijheid van de leraar
  5. De school ‘van de ouder’?
  6. Onderwijsaanbod aansluitend bij voorkeuren en overtuigingen van ouders
  7. Vrijheid van onderwijs bij krimp (leerlingendaling)
  8. Vrijheid en overheidszorg in het licht van segregatie en informele selectie
19.00 - 20.00  Plenaire afsluiting en napraten onder het genot van een lichte maaltijd.

Bij aankomst op 9 december kunt u een deelsessie kiezen.

Datum en locatie

Maandag 9 december, 16:00-19:00 met aansluitend een lichte maaltijd (inloop vanaf 15.30)

Koningin Wilhelmina College, Beethovenlaan 1 Culemborg

Aanmelden

De inschrijving voor de dialoog is gesloten.