De Onderwijsraad brengt de komende twee jaar adviezen uit over gespecialiseerd onderwijs en de relatie tussen ouders en scholen. Ook werkt de raad aan een stelselverkenning naar de inrichting van het onderwijs. Dit heeft de raad bekendgemaakt in het Werkprogramma 2026-2027. De raad vraagt in de inleiding van het werkprogramma aandacht voor de kracht van onderwijs in een samenleving die onder druk staat door toenemende fragmentatie.

Beeld: © Onderwijsraad

De raad geeft al meer dan 100 jaar onafhankelijk advies over onderwijsbeleid en -wetgeving aan de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Gevraagd én uit eigen beweging. De raad heeft zich voor het programma mede gebaseerd op gesprekken met de bewindspersonen van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, met het parlement en met vertegenwoordigers van organisaties van leerlingen en studenten, ouders, leraren en docenten, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals, profielorganisaties, vakbonden, sectorraden en kinderopvangorganisaties.

De kracht van onderwijs

In de inleiding bij dit werkprogramma gaat de raad in op de kracht van onderwijs. In een samenleving die onder druk staat door toenemende fragmentatie, biedt onderwijs ruimte voor meerstemmigheid, ontmoeting en verbinding. Onderwijs bereidt leerlingen en studenten hiermee voor op deelname aan de samenleving. Om de kracht van onderwijs goed te kunnen benutten, is doordacht onderwijsbeleid nodig. Beleid dat vraagstukken in samenhang beziet en de onderwijspraktijk ondersteunt. Dit geldt voor het demissionaire kabinet, maar zal ook de opgave zijn voor een nieuw kabinet.

Adviezen en verkenningen

De komende twee jaar brengt de raad adviezen uit over:

  • Gespecialiseerd onderwijs: Welke bijdrage kan het gespecialiseerd onderwijs leveren om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte volwaardig te kunnen laten deelnemen aan onderwijs, en welke voorwaarden stelt die bijdrage aan het beleid en de onderwijspraktijk?
  • Relatie tussen ouders en scholen: Wat is er nodig om de samenwerking en het vertrouwen tussen ouders en scholen te versterken?
  • Stelselverkenning naar inrichting van het onderwijs: Welke inrichting van het stelsel van primair, voortgezet en vervolgonderwijs waarborgt goed onderwijs voor iedereen?

De raad heeft al eerder bekendgemaakt adviezen in voorbereiding te hebben over welzijn en onderwijs, over evidence in onderwijspraktijk en -beleid, over de functies van toetsing, de inrichting en werking van het Nederlandse onderwijssysteem in Caribisch Nederland, onderwijshuisvesting en over de onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid. Daarnaast werkt de raad aan een wetgevingsadvies over het wetsvoorstel Toezicht op informeel onderwijs en het wetsvoorstel Concretisering van de deugdelijkheidseisen.

Over de Onderwijsraad

Goed onderwijs voor iedereen: daar draagt de Onderwijsraad aan bij. De raad geeft al meer dan honderd jaar onafhankelijk advies over onderwijsbeleid en -wetgeving aan de regering en de Eerste en Tweede Kamer. Gevraagd en uit eigen beweging. Dit mondt uit in verkenningen en adviezen die focussen op de langere termijn. Ze gaan over alle vormen van onderwijs: van voorschoolse voorzieningen tot aan postuniversitair onderwijs en een leven lang ontwikkelen.