Denk mee over toetsing in een vernieuwd curriculum
De curriculumvernieuwing biedt kansen om het systeem van toetsing in het primair en voortgezet onderwijs te herzien, knelpunten te verzachten en toetsing nog beter te benutten voor het realiseren van onderwijskwaliteit. Op verzoek van de Tweede Kamer brengt de Onderwijsraad advies uit over de vraag hoe toetsing adequaat vorm kan krijgen in een vernieuwd curriculum.
Curriculumvernieuwing biedt kansen
Momenteel worden kerndoelen en eindtermen van het funderend onderwijs herijkt. In het verlengde hiervan zullen andere elementen van het curriculum worden vernieuwd. Het curriculum omvat ook toetsing. Het gaat om zowel landelijke toetsen zoals doorstroomtoetsen, volgtoetsen en centrale examens als om methodetoetsen, schoolexamens en overige schooleigen-toetsen. Al deze toetsen vervullen belangrijke functies in het onderwijs, maar brengen ook knelpunten met zich mee, zoals stress die veelvuldig toetsen met zich mee kan brengen of de dominantie van centrale toetsen die schooleigen onderwijsdoelen in de verdrukking kan brengen.
De curriculumvernieuwing biedt kansen om het systeem van toetsing te herzien, knelpunten te verzachten en toetsing nog beter te benutten voor het realiseren van onderwijskwaliteit. Op verzoek van de Tweede Kamer brengt de Onderwijsraad advies uit over de vraag hoe toetsing adequaat vorm kan krijgen in een vernieuwd curriculum. Dit advies verschijnt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026.
Denk mee
Bij de voorbereiding van dit advies nodigt de raad iedereen uit om mee te denken. Schriftelijke bijdragen met ervaringen, voorbeelden, analyses en suggesties over kansen en knelpunten van toetsing in het funderend onderwijs zijn van harte welkom. De Onderwijsraad gebruikt de informatie om tot een afgewogen advies te komen. Reageren is mogelijk tot 1 augustus a.s.