Werkprogramma 2025-2026
Het nieuwe werkprogramma van de Onderwijsraad schetst de adviezen en verkenningen waarmee de raad de komende twee jaar aan de slag gaat. De Onderwijsraad is de onafhankelijke adviesraad voor regering en parlement op het gebied van onderwijs.
Het onderwijs heeft te maken met tal van veranderingen en uitdagingen. Denk aan nieuwe kerndoelen en eindtermen, aanpassingen in curriculum en toetsing, aanhoudende lerarentekorten en dalende studentenaantallen. Ook bredere maatschappelijke thema’s zoals armoede, afnemend welzijn en polarisatie zijn van invloed op wat er binnen de school gebeurt. Daarnaast brengt de komst van het nieuwe kabinet nieuwe onderwijsambities met zich mee.
De vraagstukken en knelpunten die hieruit voortkomen hebben hun weerslag gehad op het werkprogramma van de Onderwijsraad. De raad heeft zich daarbij mede gebaseerd op gesprekken met bewindspersonen van OCW, leden van het parlement en betrokkenen in het onderwijsveld. Het nieuwe werkprogramma wordt uitgevoerd onder het voorzitterschap van Louise Elffers, die per september 2024 het stokje van Edith Hooge heeft overgenomen.
Adviezen en verkenningen
In het Werkprogramma 2025-2026 zijn adviezen en verkenningen over de volgende onderwerpen opgenomen:
- Armoede en onderwijs: Wat is nodig zodat leerlingen en studenten die opgroeien in armoede, volwaardig aan onderwijs kunnen deelnemen?
- Meertaligheid: Hoe kan het onderwijs omgaan met talige diversiteit en meertaligheid?
- Welzijn en onderwijs: Wat is in de structuur en cultuur van het onderwijs nodig om op een pedagogisch verantwoorde en gezonde manier bij te dragen aan de scholing en vorming van kinderen en jongeren?
- Onderwijshuisvesting: Wat is nodig voor goede onderwijshuisvesting in de toekomst?
- Stand van Educatief Caribisch Nederland: Hierin worden bestaande onderzoeken, evaluaties en beleid in kaart gebracht. Daarnaast worden nog nader te bepalen thema’s verkend.
- Evidence in onderwijspraktijk en onderwijsbeleid: Wat zijn de kansen en risico’s van evidence-based en evidence-informed werken in de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid? Waar is de verbinding tussen onderzoek, beleid en praktijk te versterken?
- Toetsing in een vernieuwd curriculum: Hoe kan toetsing adequaat vorm krijgen in een vernieuwd curriculum?
- Omgaan met dalende studentenaantallen: Wat is er nodig om in een periode met dalende studentenaantallen het mbo, hbo en wo overal voldoende toegankelijk te houden en te zorgen voor onderwijs van voldoende kwaliteit en met voldoende keuzevrijheid?
- Onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid: Wat is nodig voor een goed functionerende onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid?
- Polarisatie in en rondom het onderwijs: In hoeverre is er sprake van een zorgelijke toename van polarisatie in en rondom het onderwijs? Welke gevolgen heeft dat voor de onderwijskwaliteit, de vrijheid van onderwijs en de kwaliteit van de democratische samenleving?
- Wetgevingsadviezen: De Onderwijsraad heeft een wettelijke taak om te adviseren op wetsvoorstellen. De raad voorziet de komende periode in elk geval advisering op: Toezicht op informeel onderwijs, Aanscherping van de deugdelijkheidseisen, Eisen aan bestuurders.