Voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren is een goede relatie tussen ouders en school, op basis van wederzijds vertrouwen en samenwerking, van belang. Er zijn echter signalen dat de relatie tussen ouders en scholen steeds vaker onder druk komt te staan. Wat is er nodig om de samenwerking en het vertrouwen tussen ouders en scholen te versterken?
Beeld: © Onderwijsraad
Zodra kinderen naar school gaan, wordt hun ontwikkeling een gedeelde zorg van ouders en school. Dit vraagt om vertrouwen en afstemming tussen ouders en scholen. Aansluiting van deze twee leefwerelden draagt bij aan een veilige leeromgeving voor kinderen.
Er zijn echter signalen dat de relatie tussen ouders en scholen steeds vaker onder druk komt te staan. Ouders geven aan zich niet altijd voldoende gehoord te voelen door de school. Scholen ervaren op hun beurt een toenemende druk vanuit ouders, die individuele aandacht en maatwerk voor hun kind verwachten. Zowel scholen als ouders geven vaker aan wederzijds onbegrip en een gespannen relatie te ervaren. Daarbij wijzen zij ook op de gevolgen van enkele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals conflicten op het wereldtoneel en polarisatie in de samenleving, die van invloed zijn op de verhoudingen tussen ouders en school.
Het onderwijsbeleid is erop gericht de positie van ouders en leerlingen (juridisch) te versterken. Het aantal zaken bij Stichting Onderwijsgeschillen neemt toe. Ook monden geschillen vaker uit in juridische procedures. De samenwerking tussen ouders en scholen verandert kortom – zowel in formele zin als in de praktijk.
Advies in voorbereiding
In dit advies op verzoek van de minister van OCW brengt de raad enkele van deze ontwikkelingen en recente spanningen in de relatie tussen ouders en school in kaart, vanuit de vraag: Wat is er nodig om de samenwerking en het vertrouwen tussen ouders en scholen te versterken?
Dit advies verschijnt naar verwachting in het derde kwartaal van 2026.