Adviezen in voorbereiding
Overzicht van adviezen en overige publicaties waar de Onderwijsraad momenteel aan werkt.
Beeld: © Onderwijsraad
De overheid stimuleert in het onderwijsbeleid al langer gebruik van onderzoek in de onderwijspraktijk, sinds begin deze eeuw vaak onder de noemer van evidence-based of evidence-informed werken. Wat zijn kansen en risico’s van sturing op evidence-informed werken in de onderwijspraktijk voor de kwaliteit van onderwijs?
Beeld: © Onderwijsraad
Er zijn zorgen over het afnemend welzijn van jongeren. Scholen en onderwijsinstellingen vinden het lastig hoe zij met het dalende welzijn van leerlingen en studenten om moeten gaan. Wat heeft het onderwijs te bieden in het omgaan met het welzijn van jongeren?
Beeld: © Onderwijsraad
De curriculumvernieuwing biedt kansen om het systeem van toetsing in het primair en voortgezet onderwijs te herzien, knelpunten te verzachten en toetsing nog beter te benutten voor het realiseren van onderwijskwaliteit. Hoe kan toetsing adequaat vorm krijgen in een vernieuwd curriculum?
Beeld: © Onderwijsraad
Op verzoek van de minister van Onderwijs werkt de Onderwijsraad aan een verkenning over het onderwijs in Caribisch Nederland. Dit doet de raad samen met drie eilandcommissies op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Beeld: © Onderwijsraad
Er zijn signalen dat de relatie tussen ouders en scholen steeds vaker onder druk komt te staan. Wat is er nodig om de samenwerking en het vertrouwen tussen ouders en scholen te versterken?
Beeld: © Onderwijsraad
Voor onderbouwd onderwijsbeleid en voor inzicht in de onderwijspraktijk is goed (praktijk-)onderzoek essentieel. Wat is nodig voor een goed functionerende onderzoeksinfrastructuur voor onderwijsbeleid?
Beeld: © Onderwijsraad
Om tot goed onderbouwd stelselbeleid te komen, is een nadere analyse nodig van de samenhang tussen de onderdelen van het stelsel. Welke inrichting van het stelsel van primair, voortgezet en vervolgonderwijs waarborgt goed onderwijs voor iedereen?
Beeld: © Onderwijsraad
Onderwijshuisvesting is een belangrijke voorwaarde om goed onderwijs te kunnen geven en ontvangen. Maar veel gebouwen zijn inmiddels afgeschreven. En er is veel discussie over wie verantwoordelijk is voor de huisvesting in het primair en voortgezet onderwijs. Wat is nodig voor goede onderwijshuisvesting in de toekomst?
Beeld: © Onderwijsraad
Welke bijdrage kan het gespecialiseerd onderwijs leveren om leerlingen met een ondersteuningsbehoefte volwaardig te kunnen laten deelnemen aan onderwijs, en welke voorwaarden stelt die bijdrage aan het beleid en de onderwijspraktijk?