Momenteel overdenkt het ministerie van OCW een aantal afzonderlijke onderdelen van het onderwijsstelsel. Om tot goed onderbouwd stelselbeleid te komen, is een nadere analyse nodig van de samenhang tussen de onderdelen van het stelsel, waarin verschillende scenario’s voor de inrichting van het stelsel van voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs worden geschetst, inclusief de wijze waarop deze het primair onderwijs raken.

Beeld: © Onderwijsraad

Er wordt vanuit het ministerie van OCW gewerkt aan een betere plek voor praktijkgericht onderwijs in het funderend onderwijs, zoals met het doorontwikkeltraject praktijkgerichte havo en de invoering van praktijkgerichte programma’s in gemengde en theoretische leerwegen binnen het vmbo. Daarnaast vindt een verkenning plaats naar de structuur van de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Ook werkt het ministerie vier varianten uit voor een vijfjarig vmbo, waarbij een pilot wordt betrokken voor het oriëntatiejaar binnen het mbo. Bovendien wordt gewerkt aan een (her)waardering van het beroepsonderwijs in het vervolgonderwijs, waarin beroepsgeoriënteerd en academisch georiënteerd onderwijs naast elkaar staan.

De Onderwijsraad heeft zich in een aantal adviezen gebogen over de inrichting van het onderwijsstelsel. De raad bepleit daarbij uitstel van de vroege selectie voor een plek in het voortgezet onderwijs; een vermindering van de vroege en stringente scheiding van routes (en daarmee van leerlingen) in het voortgezet onderwijs; en een gelijkere waardering van beroepsonderwijs en algemeen vormend onderwijs in het stelsel. De raad heeft benadrukt dat kleinschalige, tijdelijke of gefragmenteerde maatregelen niet voldoen. Goed onderwijs voor iedereen vergt juist een structurele aanpak, doortastendheid en een lange adem.

Om tot goed onderbouwd stelselbeleid te komen, is een nadere analyse nodig van de samenhang tussen de onderdelen van het stelsel, waarin verschillende scenario’s voor de inrichting van het stelsel van voortgezet onderwijs en vervolgonderwijs worden geschetst, inclusief de wijze waarop deze het primair onderwijs raken.

Verkenning in voorbereiding

Op verzoek van de Eerste Kamer verkent de raad: Welke inrichting van het stelsel van primair, voortgezet en vervolgonderwijs waarborgt goed onderwijs voor iedereen?

Deze verkenning verschijnt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026.