Gelijke onderwijskansen en inclusie
Onderwijs als publieke, voor iedereen toegankelijke voorziening, moet recht doen aan de capaciteiten en ontwikkeling van alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of het opleidingsniveau van hun ouders. De Onderwijsraad kijkt naar de werking van het hele onderwijssysteem en hoe dit uitpakt voor verschillende leerlingen en studenten. Want iedere leerling moet zich vanuit zijn capaciteiten kunnen ontwikkelen, leren en een diploma kunnen behalen. Dat geldt voor zowel de meer begaafde, vroegrijpe en snel lerende kinderen, als de minder vlot of goed lerende jongeren en de laatbloeiers.
Bovendien levert het onderwijs een belangrijke bijdrage in de ontwikkeling van jongeren met het oog op hun deelname aan de samenleving. Daarbij is het van belang dat leerlingen op school ook leeftijdgenoten met verschillende achtergronden ontmoeten om elkaars leefwereld te leren kennen.
Adviezen
-
Publiek karakter voorop
Het private onderwijs is de afgelopen decennia niet alleen sterk gegroeid, maar ook steeds meer verstrengeld geraakt met het ...
-
Later selecteren, beter differentiëren
De Onderwijsraad constateert dat het onderwijssysteem op een belangrijk punt faalt: leerlingen krijgen onvoldoende kans op ...
-
Een verkenning van sekseverschillen in het onderwijs
Jongens hebben minder gunstige schoolloopbanen en vrouwen minder gunstige beroepsloopbanen. Hun opleidings- en beroepskeuze ...
-
Steeds inclusiever
Met ‘Steeds inclusiever’ geeft de Onderwijsraad een perspectief hoe het onderwijs op langere termijn inclusiever kan worden voor ...
-
Doorgeschoten differentiatie in het onderwijsstelsel
Het onderwijs staat voor grotere uitdagingen dan lange tijd het geval is geweest. Op de middellange termijn (2025/2030) spelen ...
-
Het bevorderen van gelijke kansen en sociale samenhang
De bewindslieden van OCW (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) hebben de Onderwijsraad verzocht om een verkenning uit te brengen ...
-
De leerling centraal?
De Onderwijsraad heeft op verzoek van het ministerie van OCW een verkenning uitgebracht over de vraag wat het betekent om de ...